elokuu 31, 2016 Mikko Laine

5 kriteeriä hakukoneoptimointiyrityksen valitsemiseen

kriteeritKun yrityksesi päättää panostaa näkyvyyteen hakukoneissa, yksi seuraavista vaiheista on päättää kenet palkkaat toteuttamaan työn. Hakukoneoptimointi ei ole ala, jota opetetaan koulussa eikä siihen ole myöskään tarjolla ammattimaisen pätevyyden tarjoavaa koulutusta. Tekijät ovat oppineet taitonsa ja tietonsa pääosin itse kovalla työllä. Lisäksi valitettavasti alalla on paljon yrityksiä, jotka lupaavat paljon ilman katetta lupauksille. Miten sitten alasta tietämätön yrityksen omistaja osaa erottaa hyvät huonoista ja tehdä hyvän päätöksen? Tässä viisi kriteeriä, joita itse käyttäisin hakukoneoptimointiyritystä palkatessani (pahoittelut kirjoituksen negatiivisuudesta):

 

1. Onko yrityksellä näyttää tuloksia onnistuneesta hakukoneoptimoinnista?

Valitettavan usein olen kuullut tarinoita asiakkailta siitä miten he palkkasivat yrityksen tekemään optimointia mutta eivät saaneet rahoilleen mitään vastinetta. Jos he olisivat kysyneet

yritykseltä ensin onko heillä näyttää viimeaikaisia tuloksia, näin ei melko varmasti olisi käynyt. Pyydä siis aina esimerkkejä yrityksen tekemästä hakukoneoptimoinnista.

 

2. Onko yrityksen oma sivusto sijoittunut korkealle merkittävissä hauissa?

Jos yritys tekee hakukoneoptimointia, miksei se olisi tehnyt sitä laadukkaasti myös omalle sivustolleen? Jos yritys ei pysty nostamaan omaa sivustoaan hakukoneissa, on vain

yksinkertaisesti vaikeaa uskoa, että he pystyisivät nostamaan myöskään asiakkaitaan. Paitsi jos jostain syystä he ovat päättäneet näin toimia ja kohta 1 on hoidettu mallikkaasti.

 

3. Myykö yritys palvelua edullisella hinnalla (tai jopa korostaa sitä)?

Edullisuudellaan kilpailevat yritykset käyttävät tunnetusti alhaista hintaa keinonaan erottua, koska eivät pysty erottumaan muilla keinoilla.

Valitettavasti monen muun alan tavoin halpaa ja hyvää ei ole olemassa myöskään hakukoneoptimoinnissa. Varo siis yrityksiä, jotka tarjoavat hakukoneoptimointia esimerkiksi 50-300€/kk hintaluokassa.

Lisää asiaa hinnasta täällä.

 

4. Lukitseva sopimus?

Määräajaksi (esim. 12 kk) sitova sopimus ei toki kerro mitään yrityksen pätevyydestä mutta sitovalle sopimukselle on vaikeaa antaa mitään loogista argumenttia.

Sen ainoa etu kummallekaan osapuolelle on taata yritykselle rahat 12 kuukauden ajan vaikkei tuloksia tulisikaan. Asiakkaana en uskaltaisi allekirjoittaa sellaista.

 

5. Tulostakuu?

Mielipiteet jakautuvat tästä varsin hyvin perusteluin molemmilta puolilta. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että yrityksen on pystyttävä tarjoamaan se, mitä se myy.

Itse siis haluaisin ehdottomasti jonkinlaisen tulostakuun ja siksi myös tarjoan sellaisen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Haluatko yrityksesi Googlen kärkeen?

100% yrityksemme asiakkaista on noussut Googlen 1. sivulle.
Saadaksesi yrityksellesi saman, parhaiten liikkeelle pääset
tästä.