GFO Digital Marketing

Blogi

Lukemaan

Miksi yksi hakukoneoptimoija voi olla parempi kuin monta (suuret yritykset)

Hakukoneoptimointialan maine kärsii valitettavasti siitä, että se tuntuu syystä tai toisesta vetävän puoleensa huijariyrityksiä. Kuten olen jo aiemmin todennut, asiakkaan on yleensä helppo erottaa nämä kysymällä yritykseltä viimeaikaisia tuloksia hakukoneoptimoinnin tuloksista hakusanoilla, joita ihmiset hakevat (vähintään 50 hakua/kk, mieluiten enemmän).

En tietenkään missään nimessä väitä olevani maailman tai edes Suomen paras hakukoneoptimoija. Haluan vain tehdä parhaani sen eteen ettei ala saa huonoa mainetta.

Siksi esittelen myös omia tuloksiani täällä.

Mennään kuitenkin itse asiaan eli…

Kannattaako asiakkaana valita yksin toimiva hakukoneoptimoija vai suuri ja tunnettu yritys?

Kyseessä on toki osittain mieltymyskysymys mutta asiaa voidaan tarkastella myös faktojen kautta.

FAKTA 1:

Hakukoneoptimointi-aiheisissa hauissa eli hauissa, joissa hakukoneoptimointiyritykset kilpailevat keskenään enemmän tai vähemmän, näkyy kärkijoukossa yhtä paljon yksin toimivia experttejä kuin suuria yrityksiä.

Näin ollen voidaan todeta, että tilanne on tulosten puolesta ainakin tällä melko luotettavalla mittarilla jokseenkin tasan.

 

FAKTA 2:

Ostaja maksaa suurelle yritykselle myös sen toiminnasta.

Suurella yrityksellä on vastaavasti myös suuret kulut.

Toimitilojen vuokrat, suuren henkilökunnan palkat, virkistystapahtumat ja muut suuret kulut tulevat suoraan hintaan asiakkaan maksettavaksi.

 

FAKTA 3:

Ihminen ostaa suureksi osaksi tunteella.

Näin ollen suuren yrityksen brändi on usein viehättävämpi vaihtoehto kuin yksin toimiva expertti.

Logiikalla katsottuna ja edellä esitettyjen faktojen pohjalta tilanne ei välttämättä kuitenkaan ole näin?

Kumpi lopulta vetoaa itseesi paremmin?

 

Veloittaako SEO-yrityksesi sinua loputtomasti ilman syytä?

Pohtiva mies

Hakukoneoptimointia tarjotaan tyypillisesti kahdella tavalla: noin 6-12 kuukauden mittaisena kertaprojektina tai jatkuvana prosessina. Kumpi asiakkaan sitten kannattaa valita? Kumpi on pitkällä aikavälillä edullisempi vaihtoehto? Hakukoneoptimoinnin hinnoittelu voi joskus aiheuttaa asiakkaille hieman päänvaivaa. Tässä siis hieman lisävaloa asiaan.

Vaihtoehto 1: Kertaprojekti

Rajatun kertaoptimoinnin suurin etu on erittäin selvä. Asiakkaan ei tarvitse maksaa palvelusta loputtomasti vaan saa projektin valmistuttua nauttia ilmaisesta liikenteestä ja sen myötä tulevista yhteydenotoista ja asiakkaista. Tämä onkin tärkein syy suosia kertaluonteisia projekteja.

Sivusto optimoidaan kerralla riittävän vahvaksi kestämään mahdollinen tuleva kilpailu. Optimointi tehdään myös mahdollisimman pitkäaikaiseksi käyttämällä alan parhaita standardikeinoja. Näin varmistetaan myös optimoinnin pitkäikäisyys.

Tulevaisuudessa on kenties tarpeellista tehdä päivitystä optimointiin mutta tyypillisesti tekemämme hakukoneoptimointi kestää niin hyvin aikaa, että asiakkaalle ei ole syytä tarjota jatkuvaa hakukoneoptimointia, sillä asiakkaan rahat menisivät näin hukkaan.

Kertaprojekti sopii siis tyypillisesti parhaiten vähemmän kilpailuille aloille mutta nykyisin sitä voidaan useimmiten soveltaa lähes kaikissa tapauksissa. Poikkeuksiakin kuitenkin löytyy ja niistä puhutaankin seuraavaksi.

 

Vaihtoehto 2: Jatkuva hakukoneoptimointi

GFO suosii siis nykyisin mallia, jossa asiakkaan sivustolle tehdään hakukoneoptimointi noin 6-12 kuukauden (pituus vaihtelee alan ja alkutilanteen mukaan) ajan, jonka jälkeen asiakkaan ei tarvitse enää maksaa jatkuvasta palvelusta.

Malli on alalla vähemmän suosittu johtuen lähinnä siitä, että monet yritykset ymmärrettävästi pitävät mielellään yhteistyön käynnissä mahdollisimman pitkään.

Käytännössä tälle ei useimmiten kuitenkaan ole tarvetta. Kun optimointi tehdään oikein, sijoitukset tyypillisesti pysyvät pientä vaihtelua lukuunottamatta käytännössä ennallaan jopa vuosia. Tämä malli sopii noin 80 prosentille yrityksistä.

On kuitenkin aloja, joilla kilpailu on reippaampaa jolloin on syytä jatkaa kilpailua jatkuvasti eikä lopettaminen ole vaihtoehto. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi remonttiala ja sähkötupakka-ala.

Jatkuvan hakukoneoptimoinnin hyviä puolia ovat siis mm. se, että kilpailu saadaan pidettyä takana sekä mahdollisten merkittävien Googlen päivitysten vaikutusten korjaaminen (melko harvinaista).

Huono puoli on selvä eli pitkällä aikavälillä jatkuva malli käy luonnollisesti asiakkaalle kalliimmaksi.

 

Hakukoneoptimointi on aina kestosijoitus parempaan tulevaisuuteen

GFO siis suosii nykyisin lähes aina mielestämme asiakkaan kannalta järkevämpää rajatun ajan hakukoneoptimointia. Näin asiakas pääsee nauttimaan ilmaisistä kävijöistä toisin kuin esimerkiksi Adwords-mainontaa käytettäessä.

Asiakas voi kuitenkin halutessaan valita myös jatkuvan mallin ja suosittelemme aina asiakkaillemme mielestämme heille paremmin sopivaa vaihtoehtoa tarpeen mukaan.

Hakukoneoptimoinnissa on aina syytä muistaa, että kyseessä on aina sijoitus tulevaisuuteen. Prosessi siis vaatii aikaa kuten lähes kaikki hyvät asiat. Se kuitenkin myös vastaavasti palkitsee paremmin kuin nopeat keinot.

Orgaaninen liikenne vs maksettu liikenne

Onko kävijöiden tyypillä väliä? Toisin sanoen jos yrityksen omistajana haluat päättää kannattaako Google-näkyvyyteen ja sieltä saataviin asiakkaisiin kohdistettavat rahat käyttää ns. luonnolliseen trafiikkiin (SEO) vai maksettuun liikenteeseen (Adwords), mielipiteitä on monia. Tässä pohdintaa asiasta.

Kävijöiden määrä

Googlen luonnollisten hakutulosten 1. sijalla oleva sivusto saa tyypillisesti tutkimusten mukaan noin 35 % haun kävijöistä. Adwords-sivustot keräävät yhteensä noin 10% haun kävijöistä. Luonnolliselle puolelle menee yhteensä siis noin 90% hakijoista.

Konversio

Entä sitten konversio? Kummassa se on parempi? Alla näkyvässä Mozin tekemässä tutkimuksessa konversio oli Adwords-puolella prosentuaalisesti parempi. Kyse on kuitenkin prosentuaalisesta erosta eli luonnollinen puoli voi käytännössä päihittää maksetun puolen suuremman volyyminsä ansiosta. Tutkimus ei ottanut tähän kantaa.

vertailu

 

Lopullinen tuomio

Molemmille on ehdottomasti aikansa ja paikkansa. Adwords saa tyypillisesti tuloksia aikaan nopeammin. Pitemmällä aikavälillä voittajaksi kuitenkin yleensä nousee SEO-puoli johtuen siitä, että trafiikkia saadaan sivustolle ajan myötä runsaasti Adwordsiä enemmän ja pitkällä aikavälillä myös huomattavasti edullisemmin (toisinaan jopa ilmaiseksi). Jos siis haluat tuloksia kiireellä ja lyhyeksi ajaksi, Adwords on ehdottomasti parempi vaihtoehto. Jos kuitenkin haluat saada kävijöitä pitkällä aikavälillä ja edullisemmin, hakukoneoptimointi on useimmiten kannattavampi ratkaisu.

Toinen hakukoneoptimoinnille suotuisampi tilanne on pienten paikkakuntien yritysten Google-näkyvyys. Tyypillisesti pienemmissä kaupungeissa (esim. Joensuussa) on huomattavasti vähemmän kilpailua Googlen luonnollisissa tuloksissa, jolloin kevyt kertaoptimointi voi olla riittävä sijoitus hoitamaan yritykselle kävijöitä Googlesta vuosiksi. Adwords ei ole tässä tapauksessa yhtä suotuisa ratkaisu sen jatkuvan veloituksen vuoksi.

Mainittakoon kuitenkin, että molemmille on siis ehdottomasti aikansa ja paikkansa. On vain syytä aina miettiä valinta yrityksen tarpeiden ja olosuhteiden mukaan.

Lopuksi vielä asiaa varsin hyvin havainnollistava kuva ecommercenova.com-sivustolta:

seo-edut

Voitko itse tehdä hakukoneoptimoinnin sivustollesi?

hakukoneoptimointi-itse

Toisinaan törmään yritysten omistajiin, jotka ovat päättäneet itse tehdä hakukoneoptimoinnin sivustolleen. He ovat käyttäneet tietolähteinä internetistä löytämäänsä tietoa tai joskus he ovat jopa käyneet kurssin aiheesta. Siinä ei tietenkään ole mitään vikaa mutta tähän mennessä en valitettavasti ole kuitenkaan koskaan vielä kuullut kenestäkään, joka olisi tässä onnistunut hyvin tuloksin. Päinvastoin monet asiakkaani kertovat yrittäneensä optimointia itse siinä onnistumatta. Tyypillisesti he kyllä onnistuvat usein saamaan sivustonsa sivuille 2-3 asti mutta se ei valitettavasti riitä tuomaan hakukoneoptimoinnin etuja. Vain sivu 1 merkitsee. Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä mutta se muuttuu joka vuosi mutkikkaammaksi. Näin ollen on erittäin vaikea uskoa, että 2 tai 3 päivän kurssilla voisi oppia kaikkea tarvittavaa kokonaisen alan hallitakseen. En itse ainakaan uskoisi oppivani esimerkiksi katon korjausta kahdessa tai kolmessa päivässä, kun ammattilaiset ovat kouluttautuneet ja kehittyneet siinä jopa vuosia. On mielestäni varsin ylimielistä ajatella, että mitään alaa voisi oppia niin nopeasti saati tehdä sitä itse. Sama koskee myös esimerkiksi ”sukulaispojan”, ”webmasterin” tai ”IT-velhon” palkkaamista työhön. Tekninen ymmärrys tietokoneista ja internetistä ei ole sama asia kuin Googlen ymmärtäminen. Hakukoneoptimointi perustuu jatkuvaan testaamiseen sekä kovalla työllä opitun tiedon sovellukseen. Hoen usein samaa mutta aina ennen kuin palkkaat hakukoneoptimoijan, pyydä häntä näyttämään tuloksia samana vuonna nostetuista sivustoista. Jos hän ei pysty näyttämään tuloksia, hän huijaa sinua.

  • Tämänkin, hieman negatiivissävyisen, artikkelin kirjoitti Mikko Laine

 

Haluatko todistetusti toimivaa hakukoneoptimointia? Aloita TÄSTÄ.

Miten voit itse parantaa sivustosi sijoitusta hakukoneissa: 5 vinkkiä

5 vinkkiä

Hakukoneoptimoinnissa on sekä monimutkaisempia, teknisimpiä osa-alueita että hieman yksinkertaisempia asioita, joilla voidaan saada näkyviä tuloksia aikaan melko helposti. Tässä muutamia helpompia keinoja, joiden avulla voit taatusti nostaa sivustosi sijoituksia hakukoneissa:

 

TITLE-ELEMENTTI

Title-elementti on selaimen yläpalkissa näkyvä teksti, joka näkyy kokonaan, kun viet hiiren sen päälle. Tämä on Googlelle yksi tärkeimmistä tiedoista, joiden avulla se päättelee mistä sivustossasi on kyse.

Mikäli tärkein hakusanasi ei ole osana title-elementin tekstiä, menetät useimmiten jopa kymmeniä sijoja hakutuloksissa.

Helpoin tapa lisätä hakusanasi kyseiseen paikkaan on asentaa WordPress-sivustolle plugin, jonka avulla voit muuttaa titlen tekstiä. Yksi tällainen plugin on All in one SEO.

 

HAKUSANATIHEYS

Toinen helppo keino parantaa hakukonenäkyvyyttäsi on varmistaa oikea hakusanatiheys. Tämä tarkoittaa suomeksi siis sitä, että haluttu hakusana ensinnäkin löytyy sivun sisällöstä oikeassa muodossa.

Toiseksi, ennen haluttua hakusanaa viljeltiin runsaasti sivun tekstiin mutta nykyisin sitä ei missään nimessä kannata tehdä. Paras vinkki onkin mainita hakusana vähintään pari kertaa sivulla tai luontevissa määrin mikäli

pari kertaa ei riitä. Tärkeintä siis on vain se, että hakusana löytyy sisällöstä mutta ei epänormaalin tiheästi.

 

SOME-PROFIILIT

Yksi varsin vähän käytetyistä mutta helpoista keinoista on tehdä yritykselle profiilit mahdollisimman monelle sosiaalisen median sivustolle. Profiiliin lisättävä linkki auttaa sivustoasi nousemaan hakutuloksissa.

Tässä lista muutamista sivustoista, joihin kannattaa tehdä profiili yrityksellesi:

  • Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Vimeo
  • Google+
  • Reddit
  • Yelp

 

FENNICA.NET

Kunhan sivustolla on Title-elementti hoidettu kuntoon, muutamaan laadukkaaseen hakemistoon lisääminen on tehokas keino nostaa sivustoa ylöspäin hakutuloksissa.

Fennica on vanha, luotettava ja tunnettu vaihtoehto tähän tarkoitukseen. (Ethän laita sivustoasi kuitenkaan kaikkiin mahdollisiin hakemistoihin, sillä huonolaatuiset hakemistot laskevat sijoituksiasi.)

 

WEBINFO.FI

Toinen varsin hyvä hakemisto Fennican lisäksi.

 

Näillä melko yksinkertaisilla keinoilla voit siis itsekin saada sivustoasi liikkumaan hakukoneiden tuloksissa ylöspäin noin muutaman viikon sisällä niiden tekemisestä.

Jos et kuitenkaan halua itse käyttää aikaasi hakukoneoptimoinnin tekemiseen ja haluat tehokkaampia tuloksia, voit täyttää Asiakaskaavakkeeni ja suunnittelemme yhdessä strategian sivustosi ja yrityksesi tuottavuuden kasvattamiseksi.

Nouseeko pelkällä hyvällä sisällöllä Googlen kärkeen?

Jo vuosien ajan hakukoneoptimoinnissa on sanottu ”Content is king” eli suomeksi vapaasti käännettynä ”Sisältö ratkaisee”. Lukuisat hakukoneoptimointiyritykset sanovat ”Kirjoita laatusisältöä ja sivustosi nousee hakukoneissa”.

Usein uudet asiakkaani kuitenkin kertovat, että he tuottavat jatkuvasti sivustolleen uutta sisältöä ja sitä on jo lähes sadan blogikirjoituksen verran mutta sivusto nousee hakukoneissa vain hieman tai ei sitäkään eikä kävijöitä sivustolle ilmesty juurikaan.

Mistä tässä on siis kyse?

Yksinkertaisesti sanottuna kyse on maalaisjärjestä. Hakukone on tietokone ja tietokone ei osaa lukea tekstiä kuten ihminen.

Tietokone ei valitettavasti osaa jakaa Nobelin kirjallisuuspalkintoa ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Näin ollen vaikka laatusisällön tuottaminen yrityksen sivustolle on ehdottomasti hyvä asia monestakin syystä, hakukonenäkyvyyteen se ei vaikuta juurikaan. Hakukone ei osaa arvostella tekstin laatua.

Se lukee koodia ja katsoo täysin muita signaaleja kuin kirjoituksen laatua.

 

Onko sisällöllä siis mitään merkitystä?

On toki. Sivuston säännöllinen päivittäminen on yksi lukuisista pienemmistä tekijöistä sivuston hakukonesijoituksen kannalta.

Lisäksi suuremmat sivustot, joilla on runsaasti sisältöä (ja sivuja) sijoittuvat paremmin. Kolmas tekijä on kävijöiden viihtyvyys sivustolla eli kävijän viihtyessä laatusisällön parissa pidempään sivusto saa yhden positiivisen signaalin lisää itselleen. Tämäkin tosin usein merkitsee jotain vasta, kun sivusto on jo kärkijoukossa.

Toisin sanoen blogin pitäminen ja säännöllinen päivitys on ehdottomasti positiivinen asia mutta ei yksin riitä nostamaan sivustoa hakukoneiden kärkeen paitsi harvinaisissa poikkeustapauksissa, kun sivuston sisältö on niin mielenkiintoista, että ihmiset palaavat yhä uudestaan ja  uudestaan.

Tämä on kuitenkin hakukoneoptimointistrategiana varsin ”hit or miss” -tyylinen strategia eikä toimi varmasti.

Käytännöllisempi hakukoneoptimointi sen sijaan saa tuloksia systemaattisesti erittäin harvinaisia poikkeustapauksia lukuunottamatta.

5 kriteeriä hakukoneoptimointiyrityksen valitsemiseen

kriteeritKun yrityksesi päättää panostaa näkyvyyteen hakukoneissa, yksi seuraavista vaiheista on päättää kenet palkkaat toteuttamaan työn. Hakukoneoptimointi ei ole ala, jota opetetaan koulussa eikä siihen ole myöskään tarjolla ammattimaisen pätevyyden tarjoavaa koulutusta. Tekijät ovat oppineet taitonsa ja tietonsa pääosin itse kovalla työllä. Lisäksi valitettavasti alalla on paljon yrityksiä, jotka lupaavat paljon ilman katetta lupauksille. Miten sitten alasta tietämätön yrityksen omistaja osaa erottaa hyvät huonoista ja tehdä hyvän päätöksen? Tässä viisi kriteeriä, joita itse käyttäisin hakukoneoptimointiyritystä palkatessani (pahoittelut kirjoituksen negatiivisuudesta):

 

1. Onko yrityksellä näyttää tuloksia onnistuneesta hakukoneoptimoinnista?

Valitettavan usein olen kuullut tarinoita asiakkailta siitä miten he palkkasivat yrityksen tekemään optimointia mutta eivät saaneet rahoilleen mitään vastinetta. Jos he olisivat kysyneet

yritykseltä ensin onko heillä näyttää viimeaikaisia tuloksia, näin ei melko varmasti olisi käynyt. Pyydä siis aina esimerkkejä yrityksen tekemästä hakukoneoptimoinnista.

 

2. Onko yrityksen oma sivusto sijoittunut korkealle merkittävissä hauissa?

Jos yritys tekee hakukoneoptimointia, miksei se olisi tehnyt sitä laadukkaasti myös omalle sivustolleen? Jos yritys ei pysty nostamaan omaa sivustoaan hakukoneissa, on vain

yksinkertaisesti vaikeaa uskoa, että he pystyisivät nostamaan myöskään asiakkaitaan. Paitsi jos jostain syystä he ovat päättäneet näin toimia ja kohta 1 on hoidettu mallikkaasti.

 

3. Myykö yritys palvelua edullisella hinnalla (tai jopa korostaa sitä)?

Edullisuudellaan kilpailevat yritykset käyttävät tunnetusti alhaista hintaa keinonaan erottua, koska eivät pysty erottumaan muilla keinoilla.

Valitettavasti monen muun alan tavoin halpaa ja hyvää ei ole olemassa myöskään hakukoneoptimoinnissa. Varo siis yrityksiä, jotka tarjoavat hakukoneoptimointia esimerkiksi 50-300€/kk hintaluokassa.

Lisää asiaa hinnasta täällä.

 

4. Lukitseva sopimus?

Määräajaksi (esim. 12 kk) sitova sopimus ei toki kerro mitään yrityksen pätevyydestä mutta sitovalle sopimukselle on vaikeaa antaa mitään loogista argumenttia.

Sen ainoa etu kummallekaan osapuolelle on taata yritykselle rahat 12 kuukauden ajan vaikkei tuloksia tulisikaan. Asiakkaana en uskaltaisi allekirjoittaa sellaista.

 

5. Tulostakuu?

Mielipiteet jakautuvat tästä varsin hyvin perusteluin molemmilta puolilta. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että yrityksen on pystyttävä tarjoamaan se, mitä se myy.

Itse siis haluaisin ehdottomasti jonkinlaisen tulostakuun ja siksi myös tarjoan sellaisen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Haluatko yrityksesi Googlen kärkeen?

100% yrityksemme asiakkaista on noussut Googlen 1. sivulle.
Saadaksesi yrityksellesi saman, parhaiten liikkeelle pääset
tästä.