Esitän otsikossa melko rohkean väitteen. Aion kuitenkin perustella sen myös pian. Digitaalinen markkinointi on käsitteenä melko laaja ja itse asiassa paljon laajempi kuin moni äkkiseltään ensin ajattelee. Digitaaliseen markkinointiin kuuluu tietysti internet, jossa voidaan tehdä esimerkiksi maksullista mainontaa, hakukoneoptimointia hakukoneissa ja varsin montaa muutakin lajia.

Digitaalista markkinointia voidaan siis kuitenkin tehdä myös verkon ulkopuolella. Siihen lasketaan nimittäin myös esimerkiksi digitaaliset mainostaulut ulkona. Olet varmasti törmännyt kaupungilla ollessasi jatkuvasti yleistyviin valotauluihin, joilla nykyisin pyöritetään jopa videomainoksia. (Sivuhuomio: En tiedä muista mutta itseäni ainakin tuo mainossaaste alkaa ärsyttää jatkuvasti vain enemmän johtuen siitä, että toisin kuin kaikkialla muualla, kaupungilla et ole valinnut altistua tälle mainosmäärälle vaan se on pakotettu eikä sille voi olla altistumatta. Mielestäni tässä on hieman ylitetty raja. Toisaalta maailmassa on vakavampiakin ongelmia eli kyseessä ei toki lopulta ole NIIN vakava asia kuitenkaan, vain ns. 1. maailman ongelmia.)

Verkossa digitaalista mainontaa voidaan siis toteuttaa monin keinoin ja se on nykyisin lähes yksimielisesti tehokkain tapa tavoittaa oikeita asiakkaita eli ostavia asiakkaita. Esimerkiksi Googlesta etsivä asiakas ilmaisee tarpeensa hakemalla esimerkiksi ”autokorjaamo Helsinki” -hakusanoilla. Hän etsii korjaamoa autolleen omalta kotiseudultaan. Hän on varsin todennäköisesti valmis ostamaan autolleen korjauksen ja on enää valintaa vaille valmis toteuttamaan projektin. Tähän tarpeeseen hakukoneoptimointi (sivuston nostaminen Googlen luonnollisten tulosten kärkijoukkoon) tai Adwords-mainostaminen (mainospaikkojen ostaminen Googlen hakutulosten yhteydestä) ovat mielestäni ehdottomasti parhaat vaihtoehdot. Konversio on tyypillisesti parempi hakukoneoptimointiin eli luonnollisiin tuloksiin panostaessa eli näistä kahdesta se on usein se tehokkaampi vaihtoehto mainostajalle.

Muita digitaalisen markkinoinnin keinoja verkossa ovat mm. mainonta sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube suosituimpina) ja suurten brändien laji bannerimainonta, joka poikkeuksena suoraviivaisemman myynnin sijaan keskittyy enemmän yrityksen näkyvyyteen ja brändin mielikuvaan hieman televisiomainosten tapaan. Erona näissä molemmissa hakukonemarkkinointiin on se suuri ero ettei kummassakaan näissä keskitytä näkymään aktiivisesti palvelua etsivän asiakkaan edessä.

Jos haluat olla asiakkaan edessä juuri silloin, kun se eniten merkitsee eli ostopäätöstä tehtäessä, kysy meiltä mahtuuko rajattuun asiakasjoukkoomme tällä hetkellä täyttämällä kaavakkeemme alapuolella näkyvän napin kautta (ei sido eikä velvoita mihinkään). Aiempien asiakkaidemme kommentteja löydät halutessasi täältä.

 

Selvitä mahdutko mukaan