lokakuu 14, 2016 Mikko Laine

Orgaaninen liikenne vs maksettu liikenne

Onko kävijöiden tyypillä väliä? Toisin sanoen jos yrityksen omistajana haluat päättää kannattaako Google-näkyvyyteen ja sieltä saataviin asiakkaisiin kohdistettavat rahat käyttää ns. luonnolliseen trafiikkiin (SEO) vai maksettuun liikenteeseen (Adwords), mielipiteitä on monia. Tässä pohdintaa asiasta.

Kävijöiden määrä

Googlen luonnollisten hakutulosten 1. sijalla oleva sivusto saa tyypillisesti tutkimusten mukaan noin 35 % haun kävijöistä. Adwords-sivustot keräävät yhteensä noin 10% haun kävijöistä. Luonnolliselle puolelle menee yhteensä siis noin 90% hakijoista.

Konversio

Entä sitten konversio? Kummassa se on parempi? Alla näkyvässä Mozin tekemässä tutkimuksessa konversio oli Adwords-puolella prosentuaalisesti parempi. Kyse on kuitenkin prosentuaalisesta erosta eli luonnollinen puoli voi käytännössä päihittää maksetun puolen suuremman volyyminsä ansiosta. Tutkimus ei ottanut tähän kantaa.

vertailu

 

Lopullinen tuomio

Molemmille on ehdottomasti aikansa ja paikkansa. Adwords saa tyypillisesti tuloksia aikaan nopeammin. Pitemmällä aikavälillä voittajaksi kuitenkin yleensä nousee SEO-puoli johtuen siitä, että trafiikkia saadaan sivustolle ajan myötä runsaasti Adwordsiä enemmän ja pitkällä aikavälillä myös huomattavasti edullisemmin (toisinaan jopa ilmaiseksi). Jos siis haluat tuloksia kiireellä ja lyhyeksi ajaksi, Adwords on ehdottomasti parempi vaihtoehto. Jos kuitenkin haluat saada kävijöitä pitkällä aikavälillä ja edullisemmin, hakukoneoptimointi on useimmiten kannattavampi ratkaisu.

Toinen hakukoneoptimoinnille suotuisampi tilanne on pienten paikkakuntien yritysten Google-näkyvyys. Tyypillisesti pienemmissä kaupungeissa (esim. Joensuussa) on huomattavasti vähemmän kilpailua Googlen luonnollisissa tuloksissa, jolloin kevyt kertaoptimointi voi olla riittävä sijoitus hoitamaan yritykselle kävijöitä Googlesta vuosiksi. Adwords ei ole tässä tapauksessa yhtä suotuisa ratkaisu sen jatkuvan veloituksen vuoksi.

Mainittakoon kuitenkin, että molemmille on siis ehdottomasti aikansa ja paikkansa. On vain syytä aina miettiä valinta yrityksen tarpeiden ja olosuhteiden mukaan.

Lopuksi vielä asiaa varsin hyvin havainnollistava kuva ecommercenova.com-sivustolta:

seo-edut

Haluatko yrityksesi Googlen kärkeen?

100% yrityksemme asiakkaista on noussut Googlen 1. sivulle.
Saadaksesi yrityksellesi saman, parhaiten liikkeelle pääset
tästä.