syyskuu 7, 2016 Mikko Laine

Nouseeko pelkällä hyvällä sisällöllä Googlen kärkeen?

Jo vuosien ajan hakukoneoptimoinnissa on sanottu ”Content is king” eli suomeksi vapaasti käännettynä ”Sisältö ratkaisee”. Lukuisat hakukoneoptimointiyritykset sanovat ”Kirjoita laatusisältöä ja sivustosi nousee hakukoneissa”.

Usein uudet asiakkaani kuitenkin kertovat, että he tuottavat jatkuvasti sivustolleen uutta sisältöä ja sitä on jo lähes sadan blogikirjoituksen verran mutta sivusto nousee hakukoneissa vain hieman tai ei sitäkään eikä kävijöitä sivustolle ilmesty juurikaan.

Mistä tässä on siis kyse?

Yksinkertaisesti sanottuna kyse on maalaisjärjestä. Hakukone on tietokone ja tietokone ei osaa lukea tekstiä kuten ihminen.

Tietokone ei valitettavasti osaa jakaa Nobelin kirjallisuuspalkintoa ainakaan vielä muutamaan vuoteen. Näin ollen vaikka laatusisällön tuottaminen yrityksen sivustolle on ehdottomasti hyvä asia monestakin syystä, hakukonenäkyvyyteen se ei vaikuta juurikaan. Hakukone ei osaa arvostella tekstin laatua.

Se lukee koodia ja katsoo täysin muita signaaleja kuin kirjoituksen laatua.

 

Onko sisällöllä siis mitään merkitystä?

On toki. Sivuston säännöllinen päivittäminen on yksi lukuisista pienemmistä tekijöistä sivuston hakukonesijoituksen kannalta.

Lisäksi suuremmat sivustot, joilla on runsaasti sisältöä (ja sivuja) sijoittuvat paremmin. Kolmas tekijä on kävijöiden viihtyvyys sivustolla eli kävijän viihtyessä laatusisällön parissa pidempään sivusto saa yhden positiivisen signaalin lisää itselleen. Tämäkin tosin usein merkitsee jotain vasta, kun sivusto on jo kärkijoukossa.

Toisin sanoen blogin pitäminen ja säännöllinen päivitys on ehdottomasti positiivinen asia mutta ei yksin riitä nostamaan sivustoa hakukoneiden kärkeen paitsi harvinaisissa poikkeustapauksissa, kun sivuston sisältö on niin mielenkiintoista, että ihmiset palaavat yhä uudestaan ja  uudestaan.

Tämä on kuitenkin hakukoneoptimointistrategiana varsin ”hit or miss” -tyylinen strategia eikä toimi varmasti.

Käytännöllisempi hakukoneoptimointi sen sijaan saa tuloksia systemaattisesti erittäin harvinaisia poikkeustapauksia lukuunottamatta.

Tagged:

Haluatko yrityksesi Googlen kärkeen?

100% yrityksemme asiakkaista on noussut Googlen 1. sivulle.
Saadaksesi yrityksellesi saman, parhaiten liikkeelle pääset
tästä.